overstuur.jpg

Overstuur is een technisch begrip om het stuurgedrag bij een auto uit te drukken.

Wanneer de maximale grip van achterbanden van een auto wordt overschreden treedt er overstuur op. Dit heeft als gevolg dat de auto als het ware over de achterbanden glijdt, naar de buitenzijde van de bocht. Het effect hiervan is dat de achterzijde van de auto, de auto in dreigt te halen. In het extreme geval resulteert dit in een spin.

Het corrigeren van overstuur kan altijd door tegensturen. Ook is het mogelijk om gedoseerd gas bij te geven. Dit werkt echter alleen bij een voorwiel aangedreven auto. Gedoseerd gas bij geven heeft als gevolg dat er door de dynamische aslast verplaatsing meer druk op de achteras komt. Dit zorgt voor een stabiliserend effect. Een andere manier om overstuur te corrigeren is om de auto te ontkoppelen. Dit is een goede manier voor achter-, voor- en vierwiel aangedreven auto’s.

Ervaren bestuurders lokken soms bewust overstuur uit om makkelijker of sneller door een bocht of bochtencombinatie te kunnen. Deze techniek wordt veel toegepast bij bijvoorbeeld rally rijden.

Overstuur is voor de gemiddelde automobilist gevaarlijker dan onderstuur. In onverwachte situaties is de natuurlijke reactie van de meeste automobilisten gas terugnemen. Dit versterkt het effect van overstuur alleen maar.