Vormen van slijtage

Zaagtand randen

Zien de autobanden eruit als een zaagtand? Dan wordt dit veroorzaakt door verkeerde aanraking met het wegdek. De oplossing hiervoor is het opnieuw laten uitlijnen van uw autobanden. De juiste profieldiepte is van groot belang voor de hoogste prestaties van de band. Als je merkt dat de grip op het natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn.

zaagtand.gif

Slijtage door te hoge banden spanning

Als een band te hard is opgepompt, draagt het midden van de band de zwaarste last en slijt dus sneller dan de zijkant. Ongelijke slijtage verkort de levensduur van de band. Slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of mechanisch probleem.

te_hoge_spanning.gif

Slijtage door te lage banden spanning

Te lage spanning verkort de levensduur van de band door de verhoogde slijtage aan de zijden van het profiel. Het zorgt ook voor extra warmte, die de duurzaamheid beperkt. Tot slot zorgt het ook voor hoger brandstofverbruik als gevolg van een hogere rolweerstand. Deze vorm van slijtage kan komen door een verkeerde uitlijning of een mechanisch probleem.

te_lage_spanning.jpg

Cuppen

Het cuppen ontstaat aan de randen van het loopvlak van de banden. Je kunt het voelen als je met de hand over de rand van de band gaat. Het rubber van het loopvlak is onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen wordt het samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid tijdens het autorijden. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings.

cupping.gif