Wat is een spoorverbreder?

Een spoorverbreder wordt ingezet als de schokbreker en de velg te dicht op elkaar komen. De prijzen van een spoorverbreder zijn afhankelijk van de dikte. Het nadeel van een spoorverbreder is dat de wiellager sneller kan slijten.

Als de ruimte tussen de as en de wielkast te groot is, wordt er gekozen voor een lagere ET-waarde (mits je bredere velgen wilt). De ruimte tussen de schokbreker en de as mag ook niet te groot zijn, wanneer dit van toepassing is kiezen we voor een hogere ET-waarde (mits je bredere velgen wilt).

Bij het gebruik van spoorverbreders moet ook het juiste bevestigingsmateriaal worden gebruikt. De bouten van een lichtmetalen velg die altijd meegeleverd worden zullen niet goed genoeg zijn voor de verbreders. Om zeker te welke bouten je nodig hebt tel je de dikte van de verbreder bij de originele bouten op.

Er zijn drie soorten verbreders:

  • Spoorverbreders die op de wielnaaf gemonteerd worden.
  • Verbreders die met langere wielbouten tegelijkertijd met het wiel gemonteerd worden.
  • De kruisvormige tussenstukken die met wielbout verlengers worden gemonteerd. In o.a. Duitsland zijn deze verboden.

Verschillende soorten spoorverbreders

Er zijn verschillende soorten spoorverbreders. Er zijn specifieke spoorverbreders voor bijna alle auto merken zoals o.a.

Renault: Spoorverbreders Renault 4x100 - 60,1 - M12x1,5 10 mm
Passend voor: Twingo, Modus / Clio, Megane, Scenic, Megane 2 Grandtour, Laguna, Kangoo / Espace, R5, R11, R19, R21, Safrane, Clio 3
Deze spoorverbreder is geschikt voor zowel alle Renault type auto’s.

BMW: Spoorverbreders BMW 10 mm 120/5 72,6 - M14x1,5
Passend voor: X5
Deze spoorverbreder is alleen geschikt voor de BMW X5 bwj 2000-2007(specifiek).

Raadpleeg altijd de velgenleverancier voordat je een keuze maakt om spoorverbreders aan te schaffen.