Garanties

Alle producten die je bij Bandenshop & Velgenshop koopt hebben een wettelijke garantie vanaf het moment van levering. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Een product moet dus doen wat men als koper redelijkerwijs mag verwachten. Een product behoort geen gebreken te vertonen, die niet te verwachten zijn tijdens de verwachte levensduur bij normaal gebruik.

Wat valt er wel en niet onder garantie bij banden?

Banden hebben een wettelijke garantie indien de banden een fabrieksfout hebben. Fabrieksfouten komen aan het licht bij de eerste montage van de banden of aan het begin van de gebruiksperiode. Denk hierbij aan een te hoge onbalans of hoogteslag in een band bij het balanceren en monteren. Breng ons hiervan dan ook zo snel mogelijk op de hoogte zodat wij de garantieprocedure direct in gang kunnen zetten bij onze leverancier om de banden te laten controleren.

Daarnaast zijn er nog een aantal uitsluitingen van beschadigingen die niet onder de wettelijke garantie vallen:

  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door een slechte rijtechniek of onderhoud. Bijvoorbeeld: beschadigingen aan het karkas, scheur in band, een lekke band, stoeprandschade etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door rijden met een onjuiste bandenspanning, vooral een te lage bandenspanning. Bijvoorbeeld: bult op de band, slijtage aan het loopvlak of wangen, klapband etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door een slechte bewaring van de banden. Bijvoorbeeld droogtescheurtjes etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door fouten bij (de)montage / uitlijning. Bijvoorbeeld onregelmatige slijtage van de banden etc.

Wat valt er wel en niet onder garantie bij velgen?

Ook velgen hebben een wettelijke garantie indien de velgen een fabrieksfout hebben. Voor velgen geldt hetzelfde dat de fabrieksfouten ook aan het licht komen bij de eerste montage of aan het begin van de gebruiksperiode. Denk hierbij aan lekkage in de velg en fout in de mal bij productie.

Daarnaast zijn er nog een aantal uitsluitingen van beschadigingen die niet onder de wettelijke garantie vallen:

  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door een slechte rijtechniek of onderhoud. Bijvoorbeeld: stoeprandschade, scheur in de velg, oxidatieplekken op (gepolijste) velgen, opslag schade etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door fouten bij (de)montage. Bijvoorbeeld: door het gebruik van slaglood, plaatsen van ventielen, beschadiging door monteer/balanceermachine etc.

Let vooral bij gepolijste velgen op oxidatie! Wij raden het ook niet aan om met gepolijste velgen in de wintermaanden te rijden i.v.m. pekel en zout. Daarnaast raden wij het ook af om gepolijste velgen met een hogedrukreiniger en/of velgenreiniger schoon te maken.

Garantie melden

Voor het starten van een claim kun je een e-mail sturen naar [email protected]. Vermeld daarbij altijd je bestelnummer, nauwkeurige omschrijving en fotomateriaal. Binnen 2 werkdagen zullen wij je claim in behandeling nemen en zullen wij je zo spoedig mogelijk informeren over de verdere afhandeling hiervan. Indien de claim niet te beoordelen valt aan de hand van het meegestuurde fotomateriaal dan zal de leverancier/producent de producten testen. Dit kan tot 2 maanden in beslag nemen.

Uitkomst van een claim

Indien je een claim indient zal dit altijd door de leverancier/producent beoordeeld moeten worden of de claim geaccepteerd wordt ja of nee. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor de uitkomst van een claim.

Indien de claim is goedgekeurd zullen wij zo spoedig mogelijk het product vervangen. Wanneer de banden/velgen die je besteld had niet meer op voorraad zijn wordt er een vervangend alternatief van dezelfde prijsklasse aangeboden.

Indien er nog onduidelijkheden zijn neem dan gerust even contact met ons op via ons gratis doorkiesnummer die in de bevestigingsmail staat of via ons ticketsysteem.